Toerisme

Thema’s > Toerisme

Het toerisme in Duitsland is met enkele grote concerns, meer dan 188.000 restaurants en eethuizen, 46.000 hotels en pensions en 12.000 reisbureaus en -agentschappen goed ontwikkeld. De toeristische sector in Duitsland heeft een omzet van 185 miljard euro en een toegevoegde waarde van 94 miljard euro. Hiermee leverde de toeristische industrie in 2006 een bijdrage van 3,2 procent aan het bruto binnenlands product (bbp).

Het Duitse bondsministerie van Economie en Arbeid schat dat direct of indirect circa 8 procent van de beroepsbevolking in Duitsland afhankelijk is van het toerisme.

Marktontwikkeling
In 2006 hebben in totaal 52,9 miljoen buitenlandse gasten in Duitsland overnacht, een stijging van 5 procent ten opzichte van 2005.
De ‘incoming-sector’ (Toeristen uit het buitenland) was echter slechts goed voor 15,1 procent van het totale aantal overnachtingen. Het aantal overnachtingen in de ‘domestic-sector’ (Duitse toeristen in eigen land) steeg met 1 procent ten opzichte van 2005 en kwam op een totaal van 298,5 miljoen overnachtingen.

Alle Duitse deelstaten hebben, met uitzondering van Thüringen, het aantal overnachtingen zien groeien in 2006. De zogeheten stadstaten Bremen, Hamburg en Berlijn vertoonden de grootste groei.

Het aantal toeristen uit het buitenland groeit de laatste jaren vooral bij het stedentoerisme. Overeenkomstig deze trend, bereiken de tien toeristisch belangrijkste steden in Duitsland (Berlijn, München, Frankfurt am Main, Keulen, Hamburg, Düsseldorf, Stuttgart, Neurenberg, Dresden en Heidelberg) een marktaandeel van 35 procent van het totale aantal overnachtingen van buitenlanders in Duitsland.

Nederlandse toeristen in Duitsland
74 procent van de overnachtingen van buitenlanders in Duitsland komen voor rekening van buitenlandse toeristen uit Europese landen. Daartegenover staan 11 procent overnachtingen van Amerikaanse en 10 procent overnachtingen van Aziatische toeristen. Met 8,8 miljoen overnachtingen in 2006 en een aandeel van 16,6 procent van het totale aantal overnachtingen, is Nederland op dit moment het belangrijkste land voor toeristisch Duitsland, gevolgd door de VS met 4,7 miljoen en Groot Brittanie met 4,5 miljoen overnachtingen.

Nederlanders stonden met 8,8 miljoen overnachtingen in 2006 op de eerste plaats. Dit is een stijging van 5,1 procent ten opzichte van 2005. Duitsland is voor Nederlanders een aantrekkelijk vakantieland, wat onder meer te maken heeft met het feit dat Duitsland een goede kwaliteit tegen redelijke prijzen biedt. Volgens het Tourismus Marketing Niedersachsen is het kenmerkend voor Nederlandse toeristen dat hun keuze voor een bestemming op grondig verzamelde informatie berust. 78 procent van de Nederlandse toeristen in Duitsland boekt zijn reis vooraf. Zowel bij het inwinnen van informatie als bij de boeking zelf, vallen Nederlanders op door hun hoge internetgebruik. 30 procent boekt zijn vakantiereis via internet en dat aantal groeit. Daarom heeft naast de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT, met een eigen kantoor in Amsterdam) inmiddels ook het Tourismus Marketing Niedersachsen eenNederlandstalige internetsite voor toeristen.

Duitsland blijkt in 2012 met ruim 20% van de boekingen de favoriete bestemming in de maanden juli en augustus 2012, aldus cijfers van vakantiehuizenspecialist Belvilla. De tweede plaats is voor Oostenrijk, gevolgd door België en Nederland. De traditionele zomerbestemmingen Frankrijk en Italië komen pas terug op de vijfde en zesde plaats. Tevens zijn de bestemmingen Kroatië en Portugal in trek.

Het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat naar Duitsland is ook in 2016 toegenomen met een groei in het aantal Nederlandse overnachtingen van 0,7%. Dat blijkt uit cijfers van het Statistische Bundesamt, het Duitse Bureau voor de Statistiek. Daarmee komt de teller op 11.254.851 miljoen Nederlandse overnachtingen. 

Meer informatie over toerisme in Duitsland:

Landelijke organisaties

Organisaties per deelstaat

Bron: EVD-informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.